Ledningsgruppen behöver digital mylla under naglarna.

I ett seminarium med kring digital kompetens, vad behövs för att leda digital transformation fick jag lyssna till Hanna Stjärne, VD, Sveriges Television, Johanna Frelin, VD, Tengboms, tidigare VD Hyper Island, Sofie Lundström, VD och medgrundare Toborrow, Linnea Lindau, VD, Chalmers Ventures, Arash Gilan, vice VD och medgrundare Viva Media & författare Get Digital och Jocke Jardenberg, digital rådgivare, Internetchef Emeritus, Helsingborgs Stad (bland annat).

Digital transformation kräver insikt om tekniken möjligheter, organisationens förutsättningar och användarnas krav. Den som leder den processen måste också skapa en kultur av experimenterande och utforskande. Kanske även en högre dos risktagande. Har vi dessa förändringsledare i Sverige?

Hanna Stjärne menade att man ska utgå från dig själv. Ska en ledningsgrupp kunna leda i transformation och då måste man vara ett team. Själv startade hon en Slack för att få upp den konstanta dialogen. Det är inte längre en digital person som kan förändra i organisationen. Det måste finnas ett kollektiv av digitala personer som tillsammans driver denna utveckling.

Linnea Lindau, vd på  Chalmers Ventures ställde frågan Är du digital? Hur du syns och pratar externt är ett mått på hur digitaliserad du är. Man representerar sig yrkesmässigt och privat i samma flöde. Här finns väl ett gränsland menar jag mellan privat och personlig men jag tycker också att man som yrkesperson gärna kan mixa sina privata intressen, kanske fotboll med sina yrkesmässiga intressen, försäkring. Kommunikationsdirektören för region Väst sa i en morgonsoffa att för att få ut ett budskap måste man också vara lite personlig. Linne Lindau menade att man därför inte ska behöva skriva ”jag twittrar privat”, detta är något vi klarar av att hantera.

Tips till ledningsgrupper från panelen

  • Jocke Jardenberg såg röda flaggor i ledningsgrupper när man sätter fysiskt mot digitalt, när ”det är ett IT-projekt” och när det finns en deadline på något. Han menade också att idag krävs ett situationsbaserat ledarskap, man ska möta medarbetaren där de står och går.
  • Skaffa en digital mentor – gärna en tonåring (inte din egen)
  • Att våga lära om och lära nytt en förutsättning för att vara anställningsbar och bli mer digital.
  • Ledningsgruppen behöver digital mylla under naglarna.

Jag tycker det var en intressant diskussion jag hoppas att alla ledningsgrupper lyssnar in och tar hjälp att transformera sig digitalt och gör plats för personer som kan hjälpa dem.

 

Vid pennan Ulrica Loeb, webbkommunikatör
Foto: Ulrica Loeb

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.